РАКЕТО-МОДЕЛЮВАННЯ



Ф.І. Гринченко, учитель трудового навчання, керівник ракето-модельного гуртка Тучненського НВК: ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ Білопільського району Сумської області

Формування позитивних якостей особистості учня під час занять в ракето-модельному гуртку

      Пишучи цю статтю, хотілося б запропонувати колегам конкретні шляхи вирішення типових проблем, які виникають під час навчально-виховного процесу. Однак наскільки це вийшло, можна вирішувати читачам після практичного втілення пропозицій.
     Отже спробуємо визначити коло типових проблем у навчально-виховному процесі. Якщо Ви вчитель трудового навчання, класний керівник, то перед вами так чи інакше постають такі завдання:
  • зменшення негативного впливу вулиці на учня та пропагування самоосвіти;
  • закріплення здобутих знань учнями на уроках та їх реалізація на практиці;
  • створення умов для розвитку та реалізації творчої особистості учня;
  • формування спроможності в учнів самостійно оцінювати та вирішувати нетипові задачі;
  • формування здатності в учнів до колективної взаємодії;
  • виховання учнів у патріотичному дусі;
  • формування економічних знань учнів;
  • виховання екологічної свідомості учнів;
  • формування культури праці учнів;
  • формування здорового способу життя серед молоді;
  • організація корисного і цікавого дозвілля учнів.
     Мова піде про роль гурткової роботи, її можливості в системі навчання та виховання. Гурткова робота в нашій державі на сьогоднішній день, на жаль, перебуває не на належному рівні. Це зумовлено різними причинами.
     Слід зауважити, що єдиної «панацеї» для вирішення всіх питань не існує, як не існує стандартного підходу до всіх учнів. Отже як альтернативу можна розглядати гурткову роботу, яка доповнює основне навчання.
     Розглянемо основні аспекти на прикладі ракето-модельного гуртка.
     Заняття учнів у ракето-модельному гуртку річ не ординарна, тому сприяє вирішенню багатьох питань різнопланового характеру у сфері навчання та виховання.
     Сам факт відвідування учнями гуртка технічного спрямування позитивно впливає на їх зайнятість навіть у вільний час, відтак часу на перебування дітей у невизначених ситуаціях залишається менше. До того ж, якщо учня активно залучити до гурткової роботи, то він просто буде змушений приділяти більше уваги самоосвіті з метою досягнення вагомих результатів своєї діяльності.
     Ракето-модельний гурток дає чудову можливість учням, які його відвідують, зайвий раз закріпити раніше отримані знання і вміння з багатьох навчальних предметів, зокрема таких як: математика (основні розрахунки); геометрія (проектування геометричних тіл); креслення (читання та виготовлення технічної документації); фізика (фізичні явища та матеріали); трудове навчання (закони проектної діяльності, технологічні процеси, вміння працювати з конструкційними матеріалами); образотворче мистецтво (опорядження ракети); фізична культура (фізичні дані для участі у змаганнях). Як бачимо, міжпредметні зв’язки досить широкі, а відтак принаймі знання з цих предметів на практиці будуть реалізовані, що зайвий раз підкреслить потребу в них.
     Як відомо, немає більшого задоволення від задоволення творити. Саме технічна творчість дає можливість гуртківцям самореалізуватися творчо, бо вони проходять шлях від проектування теоретичного до конструювання практичного.
     У своїй практиці я активно впроваджую метод проблемного викладання матеріалу з метою підвищення ефективності рішень нестандартних задач. Вміння приймати відповідальні рішення у нестандартних ситуаціях сприяють формуванню самостійності особистості. Вміння аналізувати – невід’ємна риса майбутнього конструктора.
     Не зважаючи на те, що ракето-модельний гурток – це в подальшому обов’язкові змагання, питання конкуренції не стоїть гостро. Кожен гуртківець усвідомлює відповідальність перед колективом і готовий у будь-який момент допомогти товаришеві.
     Про патріотичне виховання під час роботи ракето-модельного гуртка годі й говорити. Програма гуртка передбачає знайомство юних ракето-моделістів з історією та сьогоденням ракето-космічної галузі нашої держави, адже Україна – космічна держава. Молодь виховується на кращих прикладах людей, відданих своїй справі, від Корольова до Каденюка.
     Економічні розрахунки вартості матеріалів для ракети, можливі шляхи здешевлення собівартості моделі ракети, фінансова користь ракетобудівної галузі України – все це сприяє формуванню стійких економічних знань.
     Різноманіття конструкційних матеріалів та способи їх отримання дуже великі. Враховується також наскільки екологічним способом вони отримані, адже екологічні проблеми у промисловості і побуті потребують цілеспрямованої виховної роботи з молоддю.
     Техніка безпеки та раціоналізаторство під час занять – запорука успіху, гарант безпечної, швидкої та якісної роботи. Вміння організувати своє робоче місце та послідовність роботи - це культура праці. В умовах гуртка є всі необхідні умови для набуття необхідних якостей.
     Розвиток індивідуальної особистості здійснюється через індивідуальний підхід до кожного гуртківця. Така можливість може бути реалізована за умови впровадження у навчання системи наставництва та взаємодопомоги. Саме наставництво останнім часом стало відігравати дуже важливу роль. При цьому роль керівника гуртка не відійшла на другий план. Досвід показує, що наставниками можуть бути здібні учні різного віку. В процесі наслідування виконання певних дій учні разом з тим переймають і поведінку наставників та керівника гуртка. Так наприклад, щоб по кілька разів керівник гуртка не роз’яснював пройдений матеріал початківцям, цю справу можна доручити гуртківцям другого року навчання. Таку допомогу старші гуртківці можуть надавати і в ході практики, за винятком робіт, в яких задіяні електрифіковані інструменти та обладнання. В результаті гуртківці поступово привчаються до самоорганізації своєї роботи, а керівник матиме нагоду здійснювати контроль за всіма дітьми та працювати з ними індивідуально.
     Як один із головних аспектів варто розглядати формування здорового способу життя школярів. Адже ракето-модельний гурток – це комплекс заходів, спрямованих на підготовку учнів до змагань з ракето-модельного спорту. Останнім часом поширюється нова хвиля популяризації ракето-модельного спорту в Україні та в усьому світі. Саме спорт суспільство вважає альтернативою, яку можна протиставити шкідливим звичкам.
     У Тучненському НВК: ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ діє гурток ракетного моделювання. Під час занять гуртківці власноруч створюють літальні моделі та моделі-копії, які є прототипами різноманітних діючих ракет.
     Однією з головних умов ефективної роботи гуртка є діяльність учнів за спільними інтересами і чітко визначеною та усвідомленою мотивацією. Адже мета є головним поводирем по життю будь-якої людини.
     Не зважаючи на те, що ракето-модельний спорт – це змагання в більшій мірі розуму, витримки та навичок (в цьому його перевага перед багатьма видами спорту), загальний стан фізичного та психологічного здоров’я також враховується. Тому даний рід заняття є вагомим аргументом у формуванні здорового способу життя людини.
     Заняття в ракето-модельному гуртку – це цикл різних видів діяльності: від створення ракет в лабораторії до їх випробування на стартовому майданчику в полі. Процес має складності, та все ж посильний для будь кого при наявності бажання.
     Змагання підводять підсумки роботи гуртківців та ставлять нові завдання на майбутнє. Не залежно від результату, гуртківці завжди з нетерпінням чекають нових змагань та команди «ключ на старт». Відтак можна вважати, що ракето-модельний гурток є одним з прикладів цікавого та змістовного відпочинку для учнівської молоді.
     Як висновок треба підкреслити такі основні моменти. Під час занять в гуртку учні розвивають свою мотиваційну сферу, отримують задоволення від власної творчої самореалізації, на практиці отримують знання з шкільних предметів.
     Правильно сплановані та організовані заняття сприяють розвиткові індивідуальних особливостей учнів, патріотичному та економічному вихованню, привчають до самоорганізації та здорового способу життя.
     Звісно в поєднанні з інноваційними технологіями ефект буде лише кращий. І ще хотілося б додати, щоб наші педагоги не забували про наші надбання і не втрачали марно час на пошуки нових закордонних технологій, забуваючи, що це наша освіта дала світові видатних педагогів А.С. Макаренка, В.О. Сухомлинського, які досягли значних успіхів у вихованні молоді шляхом їх залучення саме до позакласних видів робіт. Одним словом як то кажуть не все нове хороше і не все хороше нове.

3 коментарі:

  1. Я заздрю учням даного вчителя! Гарно тим дітям в яких такий керівник і наставник.

    ВідповістиВидалити
  2. Не кожна міська СЮТ може дозволити собі такий науково-технічний гурток, а тут сільська школа...

    ВідповістиВидалити
  3. Да, полезно и интересно! Я тоже такое строил "колЫсь"!

    ВідповістиВидалити

Flying Icon